Unul dintre cele mai căutate obiective turistice din Județul Maramureș este ,,Mocănița” de pe Valea Vaserului, din Vișeu de Sus.
Nu poți vizita Maramureșul fără a face un tur cu acest #tren
cu o istorie demnă de invidiat, pentru a descoperii frumusețile acestei
zone, ”Valea Vaserului”, cu o lungime de 60 km, care traversează munții
Maramureșului și ofera privitorilor un peisaj minunat, sălbatic și unic
în România de unde nu lipsesc: pădurile dese, stâncile impunătoare și
prăpăstioase, poienițele, tunelele și izvoarele de apă minerală.
Pe
tot parcursul anului se organizează trenuri cu abur pentru turişti, în
perioada martie-octombrie după un orar prestabilit iar în perioada
sărbătorilor de iarnă circula trenuri turistice în vagoane încălzite şi
animate de programe artistice tradiţionale.
De asemenea, pe lângă
trenurile regulate, se organizează foarte multe evenimente special cum
ar fi: Maramureş Brunch, trenuri la lună plină sau concerte de muzică
clasică.
Istoricul acestui obiectiv este prezentat mai jos și este preluat de pe site-ul http://www.cffviseu.ro
,,Numită adesea „Mocăniţa de pe Valea Vaserului“, Calea Ferată
Forestieră din Vişeu de Sus se află chiar în nordul României, la graniţa
cu Ucraina şi reprezintă o bogăţie atât din punct de vedere tehnic, cât
şi cultural. Pe o rută de aproape 60 kilometri distanţă circulă – pe
lângă locomotive Diesel - până astăzi locomotive cu abur înfocate cu
lemn, lucru prin care CFF Vişeu de Sus (prescurtare de la Calea Ferată
Forestieră) devine cunoscută în întreaga lume ca fiind ultima cale
ferată forestieră adevărată, care funcţionează cu abur.
Linia care a
fost construită dupa ecartamentul austro-ungar de 760mm, duce într-o
vale de o sălbăticie fermecătoare, de-a lungul râului Vaser, peste
poduri şi prin tunele. Calea ferată trasează o zonă împădurită enormă,
unde nu există drumuri sau sate, ci este locuită doar de urşi şi lupi.
Utilizarea resurselor de lemn de pe Valea Vaserului s-a iniţiat de la
începutul sec. al XVIII-lea, sub imperiul austro-ungar. Coloniştii
vorbitori de limba germană au pătruns primii în pădurile virgine şi cu
ajutorul plutăritului au adus lemnul tăiat la gaterele din Vişeu de Sus.
În 1932 s-a început construcţia la Calea Ferată Forestieră, care în comparaţie cu plutăritul însemna un enorm progres tehnic.
Căile ferate forestiere s-au răspândit în acea vreme în toată #Europa,
în special în zona carpatică. Principiul lor de funcţionare era simplu:
urmând cursul râului, a fost necesară o rază îngustă a curbelor (de
aceea calea ferată are ecartament îngust); era în aşa fel organizat
încât trucurile goale pentru lemn erau trase de locomotivele mici în
sus, pe când trenurile cu mare încărcătură coborau la vale, înspre
gater, doar din când în când ajutate de locomotive şi înfrânate.
Deşi în majoritatea ţărilor europene, cel mai târziu după anul 1945
căile ferate forestiere au fost înlocuite cu drumuri forestiere, în
România acestea s-au menţinut destul de mult.
În 1970 administraţia
silvică publică se practica pe o distanţă de peste 3000 km, până în anul
1986 România chiar a mai fabricat noi locomotive cu abur pentru căile
ferate forestiere şi în 1989 încă au mai existat peste 15 căi ferate
forestiere cu puţin peste 1000 km de şină.
Schimbările economice de
după ’90 au avut efecte fatale asupra CFF-urilor naţionale de atunci:
pe parcursul a câtorva ani au fost toate scoase din funcţiune,
demontate, locomotivele şi vagoanele date la fier vechi sau vândute.
Singura cale ferată forestieră care astăzi mai funcţionează este
Mocăniţa de pe Valea Vaserului. Ea îşi îndeplineşte până astăzi scopul
său iniţial de cale ferată forestieră, transportul lemnelor.
Exploatarea feroviară este realizată din anul 2003 de firma
română,căreia îi aparţine de asemenea şi suprafaţa depoului şi
majoritatea vagoanelor şi locomotivelor. La fel ca şi înainte, calea
ferată şi o mare parte din pădurile de pe Valea Vaserului sunt în
proprietatea statului.
În ultimii ani calea ferată forestieră este
sprijinită şi din străinatate prin fundaţia „Wassertalbahn“ Cu ajutorul
acesteia s-au repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase din
funcţiune, s-au procurat noi vagoane de persoane şi s-au restaurat
depoul şi cladirea istorică a gării. În jurul gării din Vişeu de Sus
există o infrastructură importantă care poate fi folosită pentru
dezvoltarea turismului.
Din anul 2005 circulă pentru vizitatori
vagoane de persoane conform unui program şi tractate de locomotive cu
abur, iar din 2007 Valea Vaserului face parte din Parcul Natural „Munţii
Maramureşului“ fiind sub protecţie europeană.
Încă mai există
probleme la calea ferată de pe Valea Vaserului, nu a scos-o de tot până
la capăt. Dar minunata cale ferată are astazi multi prieteni in toata
lumea şi vor fi tot mai mulţi. Ultima cale ferată forestieră din România
are un viitor, nu în ultimul rand datorită turismului.” http://www.cffviseu.ro/…/calea-fera…/istorie-valea-vaserului
Programul de funcționare pentru perioada sărbătorilor de iarnă și chiar pentru anul 2016 sunt disponibile pe siteul www.cffviseu.ro
Material realizat de A.N.T. –Reprezentanța Baia Mare pentru județele:
Maramureș, Suceava și Satu Mare, cu sprijinul C.F.F. Vișeu de Sus
sâmbătă, 19 decembrie 2015
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
-
(DE/EN) Dragi prieteni Animal Life, Iata ca incet incet ne apropiem de visul nostru, acela de a avea un locusor linistit pentru cateii ...
-
SUNT UN PACATOS, PARINTE de Ion Minulescu La parintele Vintila Vine-Arvinte, cam sfios Si se roaga: Fie-ti mi...
ADOPTA 1 CUT!
a title="Adoptii caini" href="http://www.adoptiicaini.ro/">
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu